Kenija – Tanzanija četvrti dio

Posljednji dio putopisne priče iz Afrike profesora Striperskog, uz pješčane plaže i uz zaboravljenu povijest.

Svoje putovanje nastavljamo i stižemo na prekrasnu obalu Indijskog oceana. Sultan bin Said Majid Zanzibar je započeo s gradnjom Dar es Salaam 1866. g. kao novom lukom na Indijskom oceanu. Osnivanjem Njemačke istočnoafričke kompanije u gradu dolazi do novog poticaja za razvoj Dar es Salaama. Dar es Salaam postaje upravno i trgovačko središte Njemačke istočne Afrike. Danas je Dar es Salaam najveći grad Tanzanije. Očekivali smo više od njega, ali ostaje osjećaj prosječnosti. Velika je vrućina i odustajemo od daljnje šetnje. Vrijeme je za kupanje na obližnjoj pješčanoj plaži.

Napokon grad duže povijesti. Bagomoyo je manji lučki grad sjeverno od Dar es Salaama. Osnovan je krajem 18. st. Tada se nekoliko muslimanskih obitelji iz Omana nastanilo u Bagamoyu. Oni su živjeli od nametanja poreza lokalnom stanovništvu i trgovanjem solju. U prvoj polovici 19. st. Bagamoyo postaje trgovačka luka za trgovanje bjelokosti i robovima. Trgovci iz Afričke unutrašnjosti (Morogoro, jezero Tanganjika i Usumbara) na putu za Zanzibar prolaze kroz Bagamoyo. Bagamoyo je sjedište vlade Njemačke istočne Afrike od 1886. do 1891. g. i važna Njemačka vojna baza. Kada su Nijemci izgradili željezničku prugu od Dar es Salaama prema unutrašnjosti 1905. g., važnost Bagamoya je počela opadati. Danas grad Bagamoyo ima oko 30000 stanovnika. Uživam u gradu, iako je oronuo, no zanimljiva je njegova povijesti. Uspavan u svojoj marginalnosti i prošlim vremenima. Zaboravljen u povijesti. Zapušten, ali šarmantan. Volio bih se ipak jednom vratiti u njega. Miran, u konačnici lijepa dokolica. Misaoni povratak u prošlost. Ovdje osjećam kako nam je potrebno kretanje po mjestima tradicije i duže povijesti.

Zanzibar je arhipelag u Indijskom oceanu. Udaljen je 25 km od Afričke obale. U Zanzibaru živi 1 milijun stanovnika. Portugalci su prvi Europljani koji su uspostavili nadzor nad Zanzibarom (trajao je gotovo 200 godina). Sultan Omana stavio je pod svoj nadzor
Zanzibar krajem 17. st. U to vrijeme razvijaju se plantaže začina, trgovina slonovačom i robovima. Zanzibar postaje glavna afrička luka za trgovinu robovima, a sredinom 19. st. trgovalo se sa 50 000 robova godišnje.
Zanzibar postaje dio Britanskog carstva sa statusom protektorata. Ta zemlja stječe nezavisnost od Britanaca 1963. g. kao ustavna monarhija. Ujedinjenje Tanganjike i Zanzibara u jednu državu – Tanzaniju – dogodilo se 1964. g. s time da je Zanzibar zadržao
polu-autonomni status unutar Tanzanije. Danas je najvažnija grana gospodarstva  industrija začina (klinčić, muškatni oraščić, cimet, papar) i turizam.

Stone Town / Kameni grad poznat je kao Mji Mkongwe što na svahili jeziku znači „stari grad“. Kameni grad je stari dio grada Zanzibara, glavnog grada Zanzibara. To je bivši grad Sultanata Zanzibara i središte cvatuće trgovine začinima i robovima u 19. st.
Šetamo gradom i odlazimo na ribarske večeri. Napokon mjesto gdje možete s užitkom šetati danju i noću. Osjećamo se sigurno. Iz europskog kuta možemo očekivati veće arhitektonske i povijesno-umjetničke ljepote, ali  sada s ovih vidika u kojima smo bili
posljednjih 3 tjedna – ovo nam se čini kao preporod. Krećemo se sajmom. Gužva. Razni nepoznati, tropski proizvodi. Svejedno nam je. Ništa ne kupujemo, već samo gledamo i uživamo u atmosferi.

Polako završavamo putovanje po Africi i odlazimo u Europu. Čekamo u redu u zrakoplovnoj luci u Istanbulu. Osmijeh. Stigli smo u Europu. Nema više opasnosti od malarije – kažu nam da je malarija najmanji problem, na kakve se sve probleme može naletjeti. Moram još dodati da me iznenadila urednost Istanbula.
Dolazimo kući. Europa, stara dobra Europa.